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LHBOTS (JSOTSup) 655: Chronicles and the Politics of Davidic Restoration: A Quiet Revolution

Janzen, David
Bloomsbury T&T Clark
2017-05-18
HB ?| 0 x 0 x 0 Inch| 2 kg| 304 pages| ISBN 9780567675484
도서상태 : 정상
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상세정보

<2017년 8월 8일 배정훈 교수님 소개글>

 

저자인 데이빗 얀센 (David Jansen) 미국 North Central College에서 구약학을 가르치는 교수로 역대기, 에스라-느헤미야, 그리고 페르시아 시대에 관심을 가지고 있다. 책의 제목을 번역하자면, 「역대기와 다윗 왕조 회복의 정치학: 조용한 혁명」 이다. 저자가 관심 있는 것은 역대기가 쓰인 기원전 4세기는 페르시아의 통치시대로서 다윗 왕조가 사라지고 유다가 성전중심의 공동체를 이루고 있을 때인데, 역대기가 역사적으로는 사라져버렸지만 백성들의 마음에 남아 있는 다윗 왕조의 회복에 대하여 어떤 견해를 가지고 있는지를 보여주려는 책이다. 결론적으로 역대기서는 -다윗 왕가, -레위인, -예루살렘 제의, -페르시아 성향을 보여준다. 부제를 조용한 혁명이라고 부르는 이유는 다윗 왕조에 대한 관심을 보이지 않거나 (에스라-느헤미야), 페르시아 제국에 반항적으로 보일 만큼 적극적인 관심(학개, 스가랴, 에스겔 40-48)과는 구별되는 태도를 보여주기 때문이다.

 

전에는 역대기가 열왕기의 역사보다 중요한 것으로 여겼지만, 지금의 역대기의 세계 자체를 중요시 여기면서, 열왕기와 다르게 자료를 다루고, 최종 편집 시기인 페르시아 시대를 어떻게 이해하는지 당대의 세계관(Worldview) 보여주는 가치 있는 책으로 여기기에 책이 중요하다. 제사장 문헌과는 다른 제사장과 레위인의 관계에 대한 서술을 보여준다. 4장에서는 역대기서에서 예언자의 역할이 제한됨을 보여준다. 회복된 다윗 왕조에서 예언자의 경고는 성전 율법과 외국과의 동맹에 관한 것으로 제한된다. 요시야 왕의 경우와 같이, 왕조의 평화(샬롬) 외국의 지배로부터 벗어날 때라고 독특하게 이해한다. 페르시아 제국에 대하여 저항하지는 않지만, 독립의 갈망을 간접적으로 표현함으로 다른 책들과 다른 조용한 혁명을 보여준다. 역대기에 관한 가장 최근의 연구동향을 드러내주는 가치 있는 책이다.

 


David Janzen argues that the Book of Chronicles is a document with a political message as well as a theological one and moreover, that the book's politics explain its theology. The author of Chronicles was part of a 4th century B.C.E. group within the post-exilic Judean community that hoped to see the Davidides restored to power, and he or she composed this work to promote a restoration of this house to the position of a client monarchy within the Persian Empire. Once this is understood as the political motivation for the work's composition, the reasons behind the Chronicler's particular alterations to source material and emphasis of certain issues becomes clear.

The doctrine of immediate retribution, the role of 'all Israel' at important junctures in Judah's past, the promotion of Levitical status and authority, the virtual joint reign of David and Solomon, and the decision to begin the narrative with Saul's death can all be explained as ways in which the Chronicler tries to assure the 4th century assembly that a change in local government to Davidic client rule would benefit them. It is not necessary to argue that Chronicles is either pro-Davidic or pro-Levitical; it is both, and the attention Chronicles pays to the Levites is done in the service of winning over a group within the temple personnel to the pro-Davidic cause, just as many of its other features were designed to appeal to other interest groups within the assembly.

목차

Preface
Acknowledgements
Abbreviations
1. 'What Historians Do': The Chronicler's Historiographic Goal
2. Judean Local Government and the Davidides in Chronicles
3. The Davidides, the Levites, and the Assembly
4. The Good and Bad Deaths of Josiah: Prophecy and Peace in Chronicles
5. The Davidides and the Achaemenids
6. The Development and Failure of the pro-Davidic Vision
7. Conclusion
Index
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